Prawo jazdy Bia³ystok - serwis na temat nauki jazdy w Bia³ymstoku - szko³y, ceny, zasady zdawania

Aktualno¶ci:


Prawo jazdy - zmiany w przepisach (Data dodania:  2018.02.28)

W czerwcu wejd± w ¿ycie zmiany przepisów dotycz±cych prawa jazdy. Najwiêksza nowo¶æ polega na tym, ¿e tak zwani m³odzi kierowcy, czyli ci co maj± prawo jazdy mniej ni¿ 2 lata bêd± podlegaæ pewnym ograniczeniom. Po pierwsze taki kierowca pomiêdzy czwartym a ósmym miesi±cem bêdzie musia³ zrobiæ 2 godzinny kurs doszkalaj±cy w wojewódzkim o¶rodku ruchu drogowego. To nie wszystko, oprócz tego bêdzie musia³ w tym czasie te¿ odwiedziæ o¶rodek doskonalenia techniki jazdy i zaliczyæ godzinne szkolenie praktyczne. Obydwa szkolenia maj± w sumie nie kosztowaæ wiêcej ni¿ 300 z³. Po drugie ¶wie¿y kierowca przez pierwsze osiem miesiêcy prowadzenia auta bêdzie musia³ mieæ naklejon± na samochodzie z przodu i z ty³u naklejkê "zielony listek". Regulowane s± te¿ maksymalne prêdko¶ci jakie mo¿e osi±gn±æ kierowca przez pierwsze 8 miesiêcy: w terenie zabudowanym 50 km/h, w terenie niezabudowanym 80 km/h i na autostradzie i drogach ekspresowych 100 km/h. ¦wie¿y kierowca przez ten czas nie bêdzie równie¿ móg³ pracowaæ jako zawodowy kierowca. Kierowców którzy w okresie próbnym dopuszcz± siê wykroczenia przeciwko bezpieczeñstwu w komunikacji, potwierdzone mandatem lub prawomocnym wyrokiem s±du, starosta (lub prezydent miasta na prawach powiatu) bêdzie przed³u¿a³ okres próbny o 2 lata, wydawa³ skierowanie na kurs reedukacyjny oraz badania psychologiczne.

¬ród³o: 



Dobry moment na zapisanie siê na kurs (Data dodania:  2013-03-21)

Po wprowadzeniu nowych przepisów 19 stycznia 2013 roku, szko³y nauki jazdy ¶wiec± pustkami. Nie do¶æ, ¿e kursanci s± zdezorientowani je¶li chodzi o egzamin teoretyczny, to jeszcze dosz³y komplikacje przy samym zapisie na kurs. Czê¶æ potencjalnych kursantów najprawdopodobniej czeka... ale tak naprawdê nic to nie da bo nic siê nie zmieni. Testy s± tajne i tak zostanie wiêc tak czy siak trzeba siê nauczyæ dobrze zasad ruchu drogowe. Paradoksalnie nie jest to jednak kara bo wiedza ta na pewno zaowocuje ju¿ na kursie praktycznym, potem na egzaminie no i potem podczas jazdy w³asnym autem. Obecnie jest tak ma³o chêtnych na prawo jazdy ¿e zapisuj±c siê na kurs mo¿na mieæ bardzo szybko zrobione jazdy, co jest niew±tpliwym plusem z racji tego ¿e kieruj±cy nie zapomina tego co siê wcze¶niej nauczy³. Kolejnym argumentem przemawiaj±cym za tym ¿e warto teraz siê zapisaæ na kurs s± niskie ceny. Szko³y nauki jazdy w celu bycia konkurencyjnym obni¿y³y bardzo oferowane stawki i wydaje siê ¿e taniej byæ nie mo¿e, a lada dzieñ jak przyjd± cieplejsze dni i zwiêkszy siê popyt bardzo mo¿liwe ¿e ceny znowu wzrosn±.

¬ród³o: 



Prezydent podpisa³ ustawê, vacatio legis do 19 stycznia 2013 r. (Data dodania:  2012.02.03)

W ubieg³ym tygodniu, 19 stycznia 2012 r. - na swoim 4. posiedzeniu Senat RP przyj±³ bez poprawek ustawê o zmianie ustawy o kieruj±cych pojazdami oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym. W dniu 24 stycznia br. prezydent Bronis³aw Komorowski podpisa³ nowelizacjê ustawy z dnia 5 stycznia 20111 r. o kieruj±cych pojazdami. Ustawodawca w ten sposób skutecznie przed³u¿y³ vacatio legis aktu do 19 stycznia 2013 r. Oznacza to, i¿ zasady zdawania egzaminów na prawo jazdy zmieni± siê nie w lutym 2012 r., lecz w³a¶nie w styczniu 2013 r. Przypomnijmy - czê¶æ przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kieruj±cych pojazdami mia³a wej¶æ w ¿ycie 11 lutego 2012 r. Wobec oceny, i¿ wojewódzkie o¶rodki ruchu drogowego nie by³y przygotowane do wprowadzenia nowego systemu, minister transportu S³awomir Nowak podj±³ decyzjê ws. przed³u¿enia vacatio legis ustawy. Sejm w dniu 13 stycznia 2012 uchwali³ nowelê do ustawy. I dalej posiedzenie Senatu - bez uwag i podpis prezydenta. Dzisiaj ustawa oczekuje na publikacjê. Wchodz±ce w ¿ycie 19 stycznia 2013 r. przepisy reguluj± m.in. zasady uzyskiwania uprawnieñ do kierowania pojazdami, w tym zasady szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, nadzoru nad o¶rodkami egzaminowania i szkolenia kierowców, instruktorami, egzaminatorami oraz samymi kierowcami. Ustawa przewiduje, ¿e osoby, które za wykroczenia drogowe zbior± 24 punkty karne (czyli maksymaln± liczbê), bêd± kierowane na kurs reedukacyjny, a nie - jak obecnie - na ponowny egzamin. M³odzi kierowcy, którzy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy kategorii B, bêd± przez dwa lata podlegaæ szczególnemu nadzorowi. Okres próbny ma byæ przed³u¿any w razie pope³nienia przez nich wykroczeñ drogowych. W razie pope³nienia dwóch wykroczeñ kierowca bêdzie kierowany na kurs reedukacyjny, a w przypadku pope³nienia trzech - prawo jazdy zostanie mu odebrane.

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



Wypadek krok od domu (Data dodania:  2012-01-10)

Kierowcy powinni pamiêtaæ o zachowaniu ¶rodków bezpieczeñstwa w ka¿dej sytuacji i podczas ka¿dego, nawet najkrótszego przejazdu. Jak pokazuj± badania, 1/3 zdarzeñ drogowych ma miejsce w odleg³o¶ci oko³o 1,5 km od miejsca zamieszkania*, a w sumie a¿ ponad po³owa w odleg³o¶ci 8 km**. Do ponad po³owy wypadków z udzia³em dzieci dochodzi w odleg³o¶ci nieprzekraczaj±cej 10 minut drogi od domu***. Za du¿± liczbê wypadków na znanych nam trasach i krótkich przejazdach w niewielkiej odleg³o¶ci od domu odpowiedzialne jest rutynowe podej¶cie kierowców do prowadzenia pojazdu - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szko³y Jazdy Renault. Brak odpowiedniego przygotowania do jazdy, a w tym: zapiêcia pasów, lusterek czy kontroli sprawno¶ci ¶wiate³ pojazdu, to jeden z przejawów rutyny za kierownic±. Co wiêcej, z codzienn± jazd± wi±¿e siê pokonywanie wci±¿ tych samych tras, a to sprzyja je¼dzie bez bie¿±cej kontroli sytuacji na drodze. Jazda po znanym terenie daje kierowcom z³udne poczucie bezpieczeñstwa, co prowadzi do zmniejszonej koncentracji i sprawia, ¿e kierowcy staj± siê mniej przygotowani na nag³e, nieprzewidziane zagro¿enia. Gdy czujemy siê bezpiecznie i zak³adamy, ¿e nic nie jest w stanie nas zaskoczyæ, to nie odczuwamy potrzeby ci±g³ego kontrolowania sytuacji i jeste¶my zdecydowanie bardziej sk³onni do siêgania po telefon czy jedzenia za kierownic±. W czasie jazdy wymagaj±cej du¿ego skupienia, kierowcy bardziej uwa¿aj± na to, aby niepotrzebnie siê nie rozpraszaæ - mówi± trenerzy Szko³y Jazdy Renault. Tymczasem do niebezpiecznej sytuacji mo¿e doj¶æ w ka¿dym miejscu. ¦miertelny wypadek mo¿e zdarzyæ siê nawet na drodze osiedlowej czy parkingu. Tu nara¿one s± przede wszystkim ma³e dzieci, które mog± zostaæ niezauwa¿one podczas manewru cofania - t³umacz± trenerzy Szko³y Jazdy Renault. Dane pokazuj±, ¿e 57% wypadków samochodowych z udzia³em dzieci ma miejsce w odleg³o¶ci oko³o 10 minut drogi od domu, a 80% nie dalej ni¿ w odleg³o¶ci do 20 minut***. Dlatego trenerzy Szko³y Jazdy Renault apeluj± o poprawne przewo¿enie najm³odszych w pojazdach oraz niepozostawianie ich bez opieki na parkingach i w pobli¿u dróg. Jak zachowaæ bezpieczeñstwo podczas codziennej jazdy samochodem: - Sprawdzaj regularnie poprawno¶æ dzia³ania wszystkich ¶wiate³ oraz wycieraczek. - Pamiêtaj o przygotowaniu do jazdy: zawsze zapinaj pasy i upewniaj siê, ¿e fotel, zag³ówek i lusterka s± odpowiednio ustawione. - Nie jed¼ ?na pamiêæ?. - Uwa¿aj na pieszych, szczególnie na osiedlowych uliczkach, parkingach oraz w pobli¿u szkó³ czy targowisk. - Pamiêtaj o zapewnieniu bezpieczeñstwa dziecku, w tym o poprawnym u¿yciu pasów i fotelika. - Zabezpieczaj baga¿ przed przemieszczaniem siê w kabinie. - Ogranicz do koniecznego minimum czynno¶ci takie jak rozmowy przez telefon czy regulacja radia. - B±d¼ czujny, przewiduj zdarzenia na drodze. * ¬ród³o: churchill.com ** ¬ród³o: The National Highway Traffic Safety Administration *** ¬ród³o: Partners for Child Passenger Safety

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



Bary musz± byæ wyposa¿one w alkomaty (Data dodania:  2011-12-29)

We Francji wchodz± w ¿ycie przepisy nakazuj±ce wszystkim nocnym barom posiadanie alkomatów do u¿ytku klientów. Od dzisiaj ten obowi±zek dotyczy 5,5 tys. nocnych lokali - barów, dyskotek czy kabaretów. Korzystanie z tych urz±dzeñ bêdzie dobrowolne - bêd± one udostêpnione na ¿yczenie klienta. Prezydent Nicolas Sarkozy obieca³, ¿e od przysz³ego roku obowi±zek posiadania alkomatów w postaci "baloników" bêdzie spoczywa³ na wszystkich w³a¶cicielach pojazdów. Przepis taki ma byæ wprowadzony najprawdopodobniej wiosn± 2012 roku. Za brak takiego urz±dzenia w samochodzie bêd± kierowcom grozi³y grzywny. Po objêciu w³adzy w 2007 r. Sarkozy postawi³ sobie za jeden z celów zmniejszenie liczby ¶miertelnych ofiar na drogach. Jak zauwa¿aj± media, obecnie co roku w wypadkach drogowych ginie ok. 4 tys. osób rocznie. W³adze chcia³yby, aby ta liczba spad³a do co najmniej 3 tys. Alkohol jest g³ówn± przyczyn± zgonów na francuskich drogach - przyczynia siê do jednej trzeciej wszystkich wypadków samochodowych. We Francji obowi±zuje zakaz prowadzenia pojazdu, gdy kierowca ma 0,5 grama lub wiêcej alkoholu w litrze krwi.

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



Karta kandydata na kierowcê (Data dodania:  2011.12.06)

Zmiany zapowiedziane w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kieruj±cych pojazdami dotycz± tak¿e zmian w procedurach wydawania uprawnieñ do kierowania pojazdami. Ministerstwo Infrastruktury (dzisiaj oczywi¶cie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej) przygotowa³o projekt takiego w³a¶nie rozporz±dzenia wykonawczego. Do³±czy³o do niego wzory dokumentów, a w¶ród nich ca³kowita nowo¶æ - Karta kandydata na kierowców. Druk ten ubiegaj±cemu siê o prawo jazdy wyda wydzia³ komunikacji (w miejscu sta³ego zamieszkania). I tu mo¿e pojawiæ siê problem, gdy kandydat bêdzie chcia³ uczestniczyæ w szkoleniu poza miejscem zameldowania. Maj±c tê kartê zainteresowany dopiero wtedy udaje siê do o¶rodka szkolenia kierowców w celu zapisania na stosowny kurs.

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



CORDON, zapamiêtaj tê nazwê (Data dodania:  2011.12.01)

Firma Peak Gain Systems Inc. testuje najnowsz± generacjê fotoradaru. Cordon multi-target Photo Radar System to urz±dzenie, które potrafi namierzyæ maksymalnie 32 samochody na czterech pasach jednocze¶nie. Wynalazek ¶ledzi tablicê rejestracyjn± ka¿dego auta i pokazuje na specjalnym "dymku" jak szybko jedzie - zielone pod¶wietlenie prêdko¶ci oznacza, ¿e kierowca nie przekroczy³ dozwolonego limitu, ¿ó³te oznacza, ¿e kierowca ³apie siê w ustawionych wide³kach prêdko¶ci, czerwone - przekroczenie prêdko¶ci i mandat. Cordon potrafi wykonywaæ zarówno zdjêcia ca³ej ulicy, jak i dok³adne zbli¿enia tablicy rejestracyjnej samochodu jad±cego zbyt szybko. Urz±dzenie rozpoznaje tak¿e, czy pojazd, który porusza siê np. pasem dla autobusów ma prawo tam jechaæ. W chwili wykroczenia, system robi danemu pojazdowi dwa zdjêcia - jedno, przedstawiaj±ce ca³± sytuacjê na drodze ze zidentyfikowanymi i wyró¿nionymi winnymi, oraz drugie dla ka¿dego z ³ami±cych przepisy z osobna (na zbli¿eniu widoczna jest tablica rejestracyjna). Dziêki podczerwieni dzia³a tak¿e w nocy. Cordon ma na pok³adzie modu³ GPS, który przekazuje wspó³rzêdne ka¿dego wykroczenia wraz z obrazem - dowody z³amania przepisów zapisywane s± na karcie SD. Wszystkie dane zarejestrowane przez kamerê s± chronione przed ingerencj± specjalnym oprogramowaniem. System oferuje tak¿e mo¿liwo¶æ zdalnego przesy³ania wszystkich naruszeñ do centralnej bazy danych s± za pomoc± Wi-Fi, 3G lub sieci WiMAX. Policjanci mog± usi±¶æ wygodnie i ogl±daæ w czasie rzeczywistym wszystkie wykroczenia i na bie¿±co wystawiaæ mandaty.

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



Kampania informacyjna dot. noweli o rowerzystach (Data dodania:  2011.10.12)

Wielu ekspertów ju¿ w chwili uchwalenia tzw. noweli rowerowej ustawy - Prawo o ruchu drogowym ostrzega³o, i¿ nowe uregulowania mog± doprowadzaæ do wypadków. Z tym wiêkszym zadowoleniem czytamy w "Dzienniku Ba³tyckim": nowe prawo, które zaczê³o obowi±zywaæ w maju br. powinno byæ odpowiednio rozpropagowane. Gdañsk startuje z kampani±, w ramach której rozda ogromne ilo¶ci ulotek informuj±cych o tym, co ka¿dy cyklista, ale i kierowca musi w zwi±zku ze zmianami wiedzieæ. Chcemy z ni± dotrzeæ do wszystkich kierowców w Gdañsku, bo w starciu z nimi rowerzy¶ci niestety stoj± na przegranej pozycji - mówi Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdañska ds. polityki komunalnej. Przypomnijmy: ustawodawca przywróci³ wykre¶lony 10 lat temu przepis, daj±cy rowerzystom przeje¿d¿aj±cym prosto po ¶cie¿ce rowerowej przez skrzy¿owanie pierwszeñstwo przed samochodami, które skrêcaj± i tê ¶cie¿kê przecinaj±. Poszerzono te¿ definicjê samego roweru, dziêki czemu ju¿ nie tylko jedno¶lady mog± poruszaæ siê po ¶cie¿kach. - Prawo to przys³uguje teraz tak¿e rowerom elektrycznym i wielo¶ladowym. Warunkiem dla tych pierwszych jest jednak automatyczne odcinanie zasilania, gdy osi±ga prêdko¶æ 25 km/h - informuje Remigiusz Kitliñski, gdañski oficer rowerowy. Nowe prawo zezwala, by rowerzy¶ci je¼dzili po chodnikach, ale tylko wtedy, gdy ma on wiêcej ni¿ dwa metry szeroko¶ci. Trzeba jednak pamiêtaæ, ¿e to pieszy ma tam zawsze pierwszeñstwo. Z chodników mi³o¶nicy dwóch kó³ek korzystaæ mog± tak¿e wtedy, gdy warunki atmosferyczne nie sprzyjaj± temu, by zajmowaæ jezdniê, czyli podczas ¶nie¿ycy, ulewy czy silnego wiatru. Cieszyæ mog± siê ci, którzy na wycieczki rowerowe nie lubi± wybieraæ siê samotnie - prawo zezwala na je¿d¿enie obok siebie, pod warunkiem ¿e nie spowoduje to utrudnieñ dla innych uczestników ruchu. By rowerzy¶ci mogli zatrzymywaæ siê na skrzy¿owaniach przed autami, na drogach powstawaæ maj± specjalne ¶luzy oddzielaj±ce od nich zmotoryzowanych. Po prawych stronach jezdni wprowadzone natomiast zostan± pasy ruchu dla rowerów - je¿d¿±cy nimi bêd± mieæ pierwszeñstwo przed skrêcaj±cymi autami. Dodatkowo jest zgoda na to, by na skrzy¿owaniach rowery je¼dzi³y ¶rodkiem pasa. Jak t³umacz± specjali¶ci od drogowego bezpieczeñstwa, ma to zapobiegaæ sytuacjom, w których samochody z premedytacj± (lub nie), ale jednak zaje¿d¿aj± drogê cyklistom.

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



Powstaj± tzw. aktywne przej¶cia dla pieszych (Data dodania:  2011.10.12)

System aktywnej informacji wizualnej przej¶cia dla pieszych APM (SAIWPP) stosowany jest w miejscach, gdzie pieszy przechodz±cy przez jezdniê jest szczególnie nara¿ony na kolizjê z pojazdem. Cech± charakterystyczn± tego systemu jest fakt, ¿e kieruj±cy pojazdem otrzymuje sygna³ ostrzegawczy zarówno z poziomych elementów podjezdniowych LED, jak i przystosowanego do wspó³pracy z nimi pulsatora przy znaku pionowym D-6. Z obserwacji wynika, ¿e kierowcy czêsto nie stosuj± siê do znaków informuj±cych i ostrzegaj±cych o zbli¿aniu siê do przej¶cia dla pieszych. Na foto najni¿ej - znak drogowy sygnalizuj±cy przej¶cie dla pieszych, wraz z sygna³ami ostrzegawczymi w jednym z nadmorskich miasteczek Portugalii. W centrum Rybnika oraz na ca³ym odcinku nowo budowanej obwodnicy pó³nocnej miasta powstan± tak zwane aktywne przej¶cia dla pieszych. To bardzo wa¿na nowinka rozwi±zuj±ca problem sygnalizacji ¶wietlnej na przej¶ciach dla pieszych. I tak zainstalowane zostan± specjalne ¶wiat³a umieszczane nad pasami, uruchamiane za pomoc± fotokomórki, które migaj± jaskrawo od chwili, kiedy pieszy pojawi siê w odleg³o¶ci ok. 2 metrów od przej¶cia, a¿ do chwili, kiedy bezpiecznie znajdzie siê po drugiej stronie jezdni. Nowoczesne urz±dzenia s± montowane przede wszystkim w miejscach szczególnie niebezpiecznych. Jedno aktywne przej¶cie dla pieszych to koszt oko³o 20-30 tysiêcy z³otych.

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



Kierowca w Portugalii (Data dodania:  2011.08.30)

W Portugalii - jak w wiêkszo¶ci pañstw Europy - mamy ruch prawostronny. Obowi±zuj±ce ograniczenia prêdko¶ci dla samochodu osobowego i motocykla, to: 50 km/godz. (motorowery - 40 km/godz.), o ile znaki nie wskazuj± inaczej - w terenie zabudowanym. Inaczej jest np. w Lizbonie - w mie¶cie ustanowione s± ograniczenia nawet do 40 km/godz. Natomiast poza terenem zabudowanym: 90-100 km/godz. na drogach szybkiego ruchu oraz 120 km/godz. na autostradach. Natomiast dla samochodu osobowego z przyczep±, samochodu campingowego lub motocykla 70-80 km/godz. I na autostradach 100 km/godz. Przekroczymy dozwolon± szybko¶æ - czeka nas zap³acenie mandatu od 60 do 2500 Euro. Dopuszczalny poziom zawarto¶ci alkoholu we krwi kierowcy - 0,5 promila. Limit mniej restrykcyjny ni¿ w Polsce, ale ju¿ przy zawarto¶ci alkoholu 0,5-0,8 promila p³acimy grzywnê w wysoko¶ci od 250 do 1250 Euro, kodeks przewiduje tu tak¿e zatrzymanie prawa jazdy na okres od 1 miesi±ca do 1 roku. Natomiast przy zawarto¶ci alkoholu powy¿ej 0,8% przewidziano grzywnê w wysoko¶ci do 2500 Euro i zatrzymanie prawa jazdy na okres od 2 miesiêcy do 2 lat. Przewóz dzieci w wieku do 12 lat wy³±cznie na tylnych siedzeniach (oczywi¶cie w stosownych ko³yskach czy fotelikach). Jak powinien byæ wyposa¿ony pojazd: w obowi±zkowe dla wszystkich pasy bezpieczeñstwa (za ich nieu¿ywanie przewidziano mandat od 120 do 600 Euro); trójk±t ostrzegawczy. W samochodzie obowi±zkowo musimy mieæ kamizelki z elementami odblaskowymi, które obowi±zkowo nale¿y zak³adaæ wysiadaj±c z pojazdu np. w sytuacji awarii. Nie u¿ywajmy te¿ telefonów komórkowych (bez zainstalowanych urz±dzeñ g³o¶nomówi±cych) podczas jazdy narazimy siê na mandat. Motocykli¶ci (kierowca i pasa¿er) je¿d¿± obowi±zkowo w kaskach ochronnych. Zaleca siê posiadanie apteczki i gumowych rêkawiczek, ga¶nicy, kompletu zapasowych ¿arówek oraz zabezpieczenia antyw³amaniowego. Jak s± oceniani kierowcy Przede wszystkim je¿d¿± szybko, niektórzy oceniaj± jako - do¶æ drapie¿nie. Podró¿nicy ostrzegaj±: kierowcy portugalscy s± czasem nieobliczalni - trzeba zwracaæ szczególn± uwagê na nadje¿d¿aj±ce z naprzeciwka samochody, które wykonuj± manewr wyprzedzania. Nawet na autostradach trzeba co chwilê zerkaæ w lusterko, aby sprawdziæ, czy kto¶ nie zbli¿a siê z zawrotn± szybko¶ci±. St±d mo¿e tak wysoka wypadkowo¶æ. Nadto - jak pisz± kierowcy - poprawi³a siê nieco jako¶æ nawierzchni dróg, ale g³ówne ulice i szosy s± w±skie, maj± du¿o dziur i niebezpiecznych zakrêtów. Wszystkie autostrady w Portugalii s± p³atne, miejscowi omijaj± je a wiêc tury¶ci dosyæ sprawnie mog± siê nimi przemieszczaæ. Sieæ autostrad i obwodnic miejskich dobrze rozwiniêta. Pozosta³e drogi bezp³atne. I parkowanie - tu dochodzimy do sedna - parkuj± niemal wszêdzie. Strefy ograniczonego parkowania wyposa¿ane s± w parkometry oznaczone niebieskimi tablicami z bia³± liter± P i napisem PAGO (p³atne), jednak te przewidziane s± tylko w centrach du¿ych miast. Widzimy to na fotkach przes³anych nam przez naszego Czytelnika. Drogowcy stawiaj± zakazy, ograniczenia ruchu, wprowadzaj± strefy z szybko¶ci± 10 km/godz. Jedno mo¿emy potwierdziæ - mimo tego ¶cisku - szczególnie letniego - nie zajmuj± miejsc inwalidom. I tu dodajmy, i¿ w pe³ni respektowane s± uprawnienia - plakietki z miêdzynarodowym symbolem inwalidy (plakietka i dokumenty wystawione zagranic± s± akceptowane). Przyk³adowy mandat za nieprawid³owe parkowanie w mie¶cie, w miejscach zarezerwowanych dla innych pojazdów od 30 do 150 Euro; na autostradzie - od 60 do 300 Euro; poza terenem zabudowanym i w nocy - od 250 do 1250 Euro. Jak to oceniaj± nasi podró¿nicy - policja czêsto jest pob³a¿liwa dla miejscowych, niemal nigdy dla samochodów z wypo¿yczalni b±d¼ na zagranicznych numerach. Obcokrajowcy musz± op³aciæ mandat na miejscu gotówk± (w przypadku odmowy wymagana jest kaucja w wysoko¶ci maksimum mandatu, je¿eli odmówimy uregulowania zap³aty policja mo¿e zatrzymaæ nasze auto).

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



Trzymaj siê prawej strony (Data dodania:  2011.07.08)

Jad±c wielopasmow± jezdni± kierowcy powinni trzymaæ siê prawej strony. Lewy pas powinien s³u¿yæ do wyprzedzania i omijania przeszkód. Wolna jazda na wewnêtrznym pasie, podczas gdy zewnêtrzny jest wolny, mo¿e powodowaæ agresjê w¶ród innych kierowców i prowadziæ do niebezpiecznych sytuacji. Spowalnia te¿ ruch na drodze.

Kierowcy musz± pamiêtaæ, ¿e dziel± drogê z innymi. Dzia³ania podyktowane nasz± wygod± mog± mieæ negatywny wp³yw na p³ynno¶æ ruchu i mog± byæ nawet niezgodne z przepisami. Przyk³adem takiego zachowania jest uporczywe zajmowanie wewnêtrznego pasa ruchu - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szko³y Jazdy Renault. Fakt, i¿ kierowcy korzystaj± z wewnêtrznego lub ¶rodkowego pasa do jazdy, wynikaæ mo¿e z niewiedzy lub z³ych nawyków - mówi± trenerzy Szko³y Jazdy Renault. Brytyjscy eksperci podaj±, ¿e najczê¶ciej kierowcami jad±cymi ¶rodkowym pasem mimo mo¿liwo¶ci zjazdu na pas zewnêtrzny s± osoby starsze oraz te, które stosunkowo niedawno otrzyma³y prawo jazdy*. Osoby, które niepewnie czuj± siê podczas zmiany pasa przy du¿ym natê¿eniu ruchu, mog± zajmowaæ lewy pas wcze¶niej przy nadarzaj±cej siê okazji je¶li planuj± skrêt w lewo. To jednak taktyka, która mo¿e zaburzaæ p³ynno¶æ jazdy, je¶li dany kierowca jedzie poni¿ej górnej granicy prêdko¶ci, a inni nie maj± mo¿liwo¶ci wyprzedzenia - wyja¶niaj± trenerzy Szko³y Jazdy Renault. Innym powodem mo¿e byæ z³y stan nawierzchni prawego pasa. Na zewnêtrznym pasie czêsto wystêpuj± koleiny spowodowane ruchem pojazdów ciê¿arowych, jazda w nich sprawia trudno¶æ i tym kierowcy mog± t³umaczyæ potrzebê jazdy po pasie wewnêtrznym.

Co zrobiæ, gdy na naszej drodze pojawi siê kierowca uporczywie jad±cy wewnêtrznym pasem? Nie wolno wymuszaæ zjazdu na s±siedni pas. Kierowcy nie powinni dawaæ sygna³ów ¶wietlnych ani tr±biæ. Niedopuszczalne jest te¿ straszenie kierowcy poprzez zbyt bliskie podje¿d¿anie do jego pojazdu, gdy¿ to mo¿e powodowaæ zagro¿enie. Kierowca jad±cy z przodu mo¿e nagle zmieniæ pas ruchu bez zachowania odpowiednich ¶rodków ostro¿no¶ci i naraziæ siebie i innych na niebezpieczeñstwo - t³umacz± trenerzy Szko³y Jazdy Renault. Je¶li mamy mo¿liwo¶æ wyprzedzenia kierowcy blokuj±cego pas, nale¿y zwolniæ do momentu uzyskania miejsca do wykonania manewru wyprzedzania. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e dopuszcza siê wyprzedzanie z prawej strony na jezdni jednokierunkowej oraz na dwukierunkowej, gdy do jazdy w jednym kierunku przeznaczone s± dwa pasy (teren zabudowany) lub trzy pasy - w przypadku drogi poza terenem zabudowanym (kodeks drogowy, art. 24, ust. 10). Kodeks drogowy nakazuje jazdê jak najbli¿ej prawej krawêdzi jezdni (art. 16, ust. 4) oraz jazdê z prêdko¶ci± nieutrudniaj±c± jazdy innym (art. 19, ust. 2, pkt. 1). Jazda lewym lub ¶rodkowym pasem w przypadku gdy wolny jest pas prawy mo¿e zatem skutkowaæ mandatowi.

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



Fa³szywy instruktor nauki jazdy (Data dodania:  2011.07.08)

Jak podaje Komenda Miejska Policji w Ostro³êce - w³a¶cicielka szko³y kierowców z³o¿y³a zawiadomienie o przestêpstwie krótkotrwa³ego u¿ycia na jej szkodê samochodu szkoleniowego. Do zdarzenia dosz³o kilka dni wcze¶niej, kiedy to do czekaj±cej w samochodzie nauki jazdy kursantki wsiad³ fa³szywy instruktor. Mê¿czyzna przedstawi³ siê i poinformowa³ m³od± dziewczynê, ¿e dzi¶ on bêdzie z ni± je¼dzi³. Dziewczyna nie podejrzewaj±c podstêpu wykona³a polecenie "instruktora" i pojecha³a z nim w rejon cmentarza komunalnego w Ostro³êce. Gdy byli na miejscu kaza³ kursantce zaczekaæ chwilê a sam uda³ siê na cmentarz. Kiedy rzekomy instruktor powróci³ do samochodu, poleci³ dziewczynie jechaæ w kierunku miasta. W miêdzy czasie z kursantk± skontaktowa³ siê telefonicznie prawdziwy instruktor i dziewczyna wiedzia³a ju¿, ¿e w samochodzie znajduje siê lipny trener, który wykorzystuj±c moment zatrzymania siê przed przej¶ciem dla pieszych wysiad³ z samochodu i oddali³ siê w nieznanym kierunku. W trakcie kolejnych nauk jazdy z prawdziwym instruktorem, kursantka zauwa¿y³a i rozpozna³a mê¿czyznê rzekomego instruktora. Zatrzymanym mê¿czyzn± okaza³ siê S³awomir B., mieszkaniec Ostro³êcki. W tej chwili oczekuje w policyjnym areszcie na wykonanie z nim dalszych czynno¶ci w sprawie.

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



TWÓJ KAC MO¯E KOSZTOWAÆ CZYJE¦ ¯YCIE (Data dodania:  2011.06.30)

21 czerwca br. KRBRD rozpoczê³a ogólnopolsk± kampaniê spo³eczn± o charakterze edukacyjno- informacyjnym "Nie jed¼ na kacu. W³±cz my¶lenie". Prowadzenie pojazdu na kacu, to po prostu jazda pod wp³ywem alkoholu. Statystyki policyjne wskazuj±, ¿e najwiêcej wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców odnotowuje siê latem, w weekendy, do godzin po³udniowych. Z najnowszych badañ TNS OBOP dla KRBRD wynika, ¿e polskim kierowcom i ich pasa¿erom brak wiedzy o czasie dzia³ania alkoholu na organizm.

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



G³ówna przyczyna wypadków to - PRÊDKO¦Æ! (Data dodania:  2011.06.17)

Ministerstwo Infrastruktury: Na polskich drogach rozgrywa siê horror. W ¿adnym kraju Unii Europejskiej tyle osób nie pada ofiar± wypadków, co w Polsce. W bezsensowny sposób traci ¿ycie kilka tysiêcy osób rocznie, a kilkadziesi±t tysiêcy zostaje rannych. Nie miejmy z³udzeñ. Efekty nie przyjd±, je¶li nie zmieni± siê postawy spo³eczne i sami nie przekonamy siê, ¿e bezpieczna jazda nam wszystkim siê op³aca. Pirat drogowy to dla wiêkszo¶ci z nas mê¿czyzna w wieku 20-25 lat, jad±cy sportowym samochodem szybciej ni¿ 200 km/h, kieruj±cy pojazdem pod wp³ywem alkoholu lub narkotyków. To jednak nieprawdziwe wyobra¿enie. Badania Krajowej Rady Bezpieczeñstwa Ruchu Drogowego dowodz±, ¿e wypadki powodowane s± najczê¶ciej przez do¶wiadczonych i pewnych siebie kierowców, którzy regularnie przekraczaj± przepisow± prêdko¶æ o 20-30 km/h. G³ówn± i najgro¼niejsz± przyczyn± wypadków jest niew³a¶ciwa prêdko¶æ jazdy. Z danych Komendy G³ównej Policji wynika, ¿e a¿ 85% polskich kierowców regularnie przekracza limit prêdko¶ci. Co zaskakuj±ce, do wypadków dochodzi najczê¶ciej na prostej drodze, przy odpowiedniej widoczno¶ci i dobrych warunkach jazdy. Wiêkszo¶æ kierowców wówczas przy¶piesza, doprowadzaj±c czêsto do tragedii.

Ilo¶æ wypadków w zale¿no¶ci od warunków atmosferycznych W czasie badañ zorganizowanych na zlecenie KRBRD okaza³o siê, ¿e osoby, którym zdarza³o siê je¼dziæ 220 km/h, nie uwa¿aj± siê za z³ych kierowców. Równie dobr± samoocenê mieli ci, których kilkakrotnie ukarano mandatami za zbyt szybk± jazdê. Prêdko¶æ nadal kojarzy nam siê przede wszystkim z mêstwem, si³± i odwag±. Pozwala oderwaæ siê od problemów i odpocz±æ psychicznie. A¿ 45% polskich kierowców odczuwa rado¶æ przy szybkiej je¼dzie samochodem, co oznacza, ¿e Polacy, jak ¿aden inny naród, kochaj± prêdko¶æ. Wszystko to sprawia, ¿e prawdziwe pozostaje przys³owie, ¿e m±dry Polak po szkodzie.

Miejsca w których najczê¶ciej dochodzi do wypadków Rozs±dna jazda to mniej osobistych tragedii, wiêkszy komfort ¿ycia, a tak¿e ni¿sze koszty spo³eczne. Je¶li chcemy urzeczywistniæ marzenie o bezpiecznych drogach, musimy staæ siê dojrza³ym spo³eczeñstwem, które wy¿ej ni¿ emocje stawia odpowiedzialno¶æ. Istnieje prosta zale¿no¶æ pomiêdzy ¶redni± prêdko¶ci± jazdy, a liczb± wypadków i ofiar ¶miertelnych. Australijscy badacze obliczyli, ¿e je¶li obni¿y siê przeciêtn± szybko¶æ jazdy o 5%, to liczba wypadków zmaleje o 10%, a wska¼nik ¶miertelno¶ci spadnie a¿ o 20%. To znaczy, ¿e wystarczy lekko odpu¶ciæ peda³ gazu, aby zapobiec wielu ofiarom ¶miertelnym. Wiêc skoro nieznacznie koryguj±c prêdko¶æ mo¿na uratowaæ ¿ycie co pi±tej osobie, to czy nie warto zmieniæ swojego postêpowania?

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



Wy³udzone prawo jazdy (Data dodania:  2011.06.06)

Policjanci Komendy Powiatowej Policji w Lubaczowie prowadz± czynno¶ci w sprawie wy³udzenia z Wydzia³u Komunikacji Starostwa w Lubaczowie prawa jazdy. Podejrzanym jest mieszkaniec Cieszanowa, 29-letni kierowca, który otrzyma³ prawo jazdy, mimo i¿ wcze¶niej zabrali mu je norwescy policjanci. Przy pomocy Biura Miêdzynarodowej Wspó³pracy uda³o siê ustaliæ, ¿e mê¿czyzna w lutym ub. roku zosta³ zatrzymany w Norwegii przez tamtejszych funkcjonariuszy, stwierdzono stan nietrze¼wo¶ci i zosta³o mu zabrane prawo jazdy. Kilka miesiêcy pó¼niej, ju¿ w Polsce kierowca w wydziale komunikacji z³o¿y³ o¶wiadczenie, ¿e prawo jazdy zgubi³. Otrzyma³ nowy dokument. Z kolei w Zielonej Górze prokurator rejonowy skierowa³ do s±du akt oskar¿enia przeciwko 38-letniemu mê¿czy¼nie (mieszkaj±cemu na terenie Niemiec). Oskar¿ony w 2008 roku z³o¿y³ ? mimo pouczenia o odpowiedzialno¶ci karnej za sk³adane o¶wiadczenie - otó¿ przed³o¿y³ pracownikowi Wydzia³u Komunikacji Urzêdu Miasta wniosek o wydanie wtórnika dokumentu prawa jazdy kat. B wraz z pisemnym fa³szywym o¶wiadczeniem, i¿ dokument nie zosta³ mu zatrzymany. W trakcie procedury wydawania nowego prawa jazdy okaza³o siê jednak, ¿e poprzedni dokument zosta³ zabrany oskar¿onemu przez policjê i z³o¿one przez niego o¶wiadczenie mija siê z prawd±. Oskar¿onemu grozi kara do 3 lat pozbawienia wolno¶ci. Wy³udzenie dokumentu prawa jazdy pod pozorem jego zagubienia, w sytuacji, kiedy uprawnienia zosta³y odebrane, jest przestêpstwem ¶ciganym z urzêdu.

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



Nowela rowerowa wchodzi w ¿ycie (Data dodania:  2011.05.27)

W ¿ycie wchodzi zmieniony kodeks drogowy - donosz± media. Polscy rowerzy¶ci do³±czyli do Europy - komentuj± politycy. W najbli¿szym czasie zmieni siê te¿ taryfikator mandatów, w³a¶nie w zakresie nowych zasad ruchu drogowego. Na drogach pojawi± siê pasy ruchu przeznaczone dla rowerów (czê¶æ jezdni specjalnie oznaczona dla cyklistów) czêsto prowadz±ce do ¶luz rowerowych (to miejsce, które na skrzy¿owaniu pozwoli bezpiecznie zatrzymaæ siê rowerzystom i je opu¶ciæ). Znowelizowany kodeks pozwala te¿ rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom korzystaæ na rondzie ze ¶rodkowej czê¶ci, a nie tylko skrajnej prawej, pasa. Rowerzysta przed skrzy¿owaniem bêdzie móg³ wyprzedzaæ wolno jad±ce pojazdy z prawej strony. Cykli¶ci zyskuj± te¿ prawo do podró¿owania obok siebie, je¶li nie utrudnia to ruchu innym pojazdom. Marcin Ch³odnicki - prezes Stowarzyszenia Rowerowego MTB Kielce komentuje: Przepisy (...) nie s± niczym nowym. Podobne obowi±zuj± na zachodzie Europy i stamt±d te¿ je ¶ci±gniêto. Problem jednak w tym, ¿e nawet najlepsze prawo czasem jest nie do wyegzekwowania. Nie tylko brakuje odpowiedniej infrastruktury do korzystania z tych praw, bo szwankuje te¿ mentalno¶æ i kultura poruszania siê po drogach zarówno kierowców, jak i rowerzystów. Nowe prawa na drodze wiêc ciesz±, ale my¶lê, ¿e s± nieco na wyrost. Najpierw trzeba by popracowaæ nad kultur± zachowania na drodze i zadbaæ o lepsz± ich jako¶æ. Pos³owie PO: £ukasz Giba³a i Ewa Wolak przekonywali na konferencji prasowej w Sejmie, ¿e nowelizacja - zgodnie z postulatami rowerzystów - dostosowuje polskie przepisy dotycz±ce ruchu rowerowego do standardów unijnych. Jak podkre¶lali, ma ona przede wszystkim poprawiæ bezpieczeñstwo polskich rowerzystów.

¬ród³o:  http://news.prawodrogowe.pl



Piesi gin± - niestety jeste¶my na pierwszym miejscu (Data dodania:  2011.05.24)

W¶ród wszystkich krajów Unii Europejskiej, Polska jest na pierwszym miejscu pod wzglêdem liczby pieszych gin±cych w wypadkach drogowych (dane Europejskiej Rady Bezpieczeñstwa Drogowego ETSC). W badanym okresie od roku 2001 do 2009, w krajach UE na drogach zginê³o 80,8 tys. pieszych. Polska ma w tej liczbie rekordowy, niechlubny udzia³ a¿ 20 proc. Na przestrzeni lat, branych pod uwagê w raporcie, sytuacja na naszych drogach poprawi³a siê nieznacznie, w porównaniu do innych krajów. U nas liczba ofiar wypadków spad³a o ok. 20 proc., podczas gdy w najlepszej pod tym wzglêdem Portugalii a¿ o 56 proc. W raporcie czytamy te¿ o danych za rok 2009. W Polsce w tym czasie ¿ycie straci³o 1 467 pieszych. Tymczasem na Cyprze zginê³o zaledwie 9 osób, a w Finlandii 30. Przyk³ad wielu krajów pokazuje, ¿e najlepszym rozwi±zaniem jest wprowadzenie wysokich mandatów za najwiêksze wykroczenia. Obecnie najwy¿sz± kar± za nadmiern± prêdko¶æ jest 500 z³ mandatu i 10 punktów karnych, niezale¿nie od tego czy w mie¶cie jedziemy 100 czy 180 km/h. Innym wa¿nym czynnikiem wp³ywaj±cym na wysok± ¶miertelno¶æ w¶ród pieszych i rowerzystów jest brak odblaskowych elementów na ubraniach czy w³a¶ciwego o¶wietlenia na rowerach. Po zmroku takie osoby s± zauwa¿ane przez kierowców zbyt pó¼no, kiedy czêsto nie ma ju¿ czasu na reakcjê.

¬ród³o:  www.news.prawodrogowe.pl



Kupi³ prawo jazdy (Data dodania:  2011.05.24)

Jedno fa³szywe prawo jazdy i sze¶æ powi±zanych z tym osób - taki efekt rutynowej kontroli drogowej prawdopodobnie znajdzie swój fina³ w s±dzie. Zatrzymani us³ysz± zarzuty, a policjanci bêd± sprawdzaæ w jaki sposób dosz³o do przerobienia dokumentu. W nocy policjanci z koszaliñskiej drogówki zatrzymali do kontroli kierowcê skody. Mê¿czyzna okaza³ im niezbêdne dokumenty. Mundurowych zaniepokoi³ blankiet prawa jazdy, gdy¿ wygl±da³ na niedok³adnie sklejony. Policjanci sprawdzili kierowcê w systemie i okaza³o siê, ¿e 39-latek nigdy nie posiada³ uprawnieñ do kierowania. Mê¿czyzna zosta³ zatrzymany, a sfa³szowany dokument zabezpieczony. Spraw± zajêli siê policjanci z Wydzia³u do Walki z Korupcj± i Przestêpczo¶ci± Gospodarcz± Komendy Miejskiej Policji w Koszalinie. Ustalili, ¿e 39-latek naby³ dokument za 4 tysi±ce z³otych. Nigdy nie posiada³ uprawnieñ do kierowania i stwierdzi³, ¿e ³atwiej bêdzie kupiæ prawo jazdy. Fa³szerstwo wysz³o na jaw przy pierwszej kontroli drogowej, do jakiej 39-latek zosta³ zatrzymany. Nie zdawa³ sobie sprawy, ¿e w policyjnych bazach danych ³atwo ustaliæ status ka¿dego kierowcy i numery posiadanych przez niego dokumentów. Policjanci z Wydzia³u PG jeszcze tego samego dnia zatrzymali piêæ osób powi±zanych z przerobionym prawem jazdy. Ustalili, ¿e 39-latek skontaktowa³ siê z koleg± z pracy, który zadeklarowa³ mo¿liwo¶æ za³atwienia dokumentu. W ten sposób zap³acone pieni±dze przesz³y przez ca³y ³añcuszek powi±zanych ze sob± osób, a ostatnia z nich otrzyma³a 3 tysi±ce z³otych za us³ugê. Policjanci sprawdzaj±, kto jest ostatnim ogniwem i przerobi³ zakupione prawo jazdy. Dzi¶ wszyscy zatrzymani us³ysz± zarzuty. 39-letni kierowca odpowie za pos³u¿enie siê fa³szywym dokumentem, a pozosta³e piêæ osób za pomocnictwo w tym procederze. Za takie przestêpstwo grozi do 5 lat pozbawienia wolno¶ci.

¬ród³o:  www.news.prawodrogowe.pl





Polecamy:



prawo jazdy


Strona g³ówna
Polecamy:
polska wersja serwisu prawa jazdy english version die Deutsche Version
Aktualno¶ci:
Prawo jazdy - zmiany w przepisach:
W czerwcu wejd± w ¿ycie zmiany przepisów dotycz±cych prawa jazdy. Najwiêksza nowo¶æ polega na tym, ¿e tak zwani m³odzi kierowcy, czyli ci co maj± prawo jazdy mniej ni¿ 2     >> wiêcej

Dobry moment na zapisanie siê na kurs:
Po wprowadzeniu nowych przepisów 19 stycznia 2013 roku, szko³y nauki jazdy ¶wiec± pustkami. Nie do¶æ, ¿e kursanci s± zdezorientowani je¶li chodzi o egzamin teoretyczny, t     >> wiêcej

Ciekawe linki
Prawo jazdy Krakówserwis porównuj±cy szko³y nauki jazdy oraz przedstawiaj±cy wiele ciekawych rzeczy na temat prawa jazdy
Prawo jazdy Poznañinformacje i porady na temat kursów oraz procedury uzyskania dokumentu prawa jazdy
statystyka     wszelkie prawa zastrze¿one - Prawo jazdy Bia³ystok