Prawo jazdy Bia造stok - serwis na temat nauki jazdy w Bia造mstoku - szko造, ceny, zasady zdawania

Aktualno軼i:


Dobry moment na zapisanie si na kurs (Data dodania:  2013-03-21)

Po wprowadzeniu nowych przepis闚 19 stycznia 2013 roku, szko造 nauki jazdy 鈍iec pustkami. Nie do嗆, 瞠 kursanci s zdezorientowani je郵i chodzi o egzamin teoretyczny, to jeszcze dosz造 komplikacje przy samym zapisie na kurs. Cz窷 potencjalnych kursant闚 najprawdopodobniej czeka... ale tak naprawd nic to nie da bo nic si nie zmieni. Testy s tajne i tak zostanie wi璚 tak czy siak trzeba si nauczy dobrze zasad ruchu drogowe. Paradoksalnie nie jest to jednak kara bo wiedza ta na pewno zaowocuje ju na kursie praktycznym, potem na egzaminie no i potem podczas jazdy w豉snym autem. Obecnie jest tak ma這 ch皻nych na prawo jazdy 瞠 zapisuj帷 si na kurs mo積a mie bardzo szybko zrobione jazdy, co jest niew徠pliwym plusem z racji tego 瞠 kieruj帷y nie zapomina tego co si wcze郾iej nauczy. Kolejnym argumentem przemawiaj帷ym za tym 瞠 warto teraz si zapisa na kurs s niskie ceny. Szko造 nauki jazdy w celu bycia konkurencyjnym obni篡造 bardzo oferowane stawki i wydaje si 瞠 taniej by nie mo瞠, a lada dzie jak przyjd cieplejsze dni i zwi瘯szy si popyt bardzo mo磧iwe 瞠 ceny znowu wzrosn.

毒鏚這: 



Prezydent podpisa ustaw, vacatio legis do 19 stycznia 2013 r. (Data dodania:  2012.02.03)

W ubieg造m tygodniu, 19 stycznia 2012 r. - na swoim 4. posiedzeniu Senat RP przyj掖 bez poprawek ustaw o zmianie ustawy o kieruj帷ych pojazdami oraz ustawy - Prawo o ruchu drogowym. W dniu 24 stycznia br. prezydent Bronis豉w Komorowski podpisa nowelizacj ustawy z dnia 5 stycznia 20111 r. o kieruj帷ych pojazdami. Ustawodawca w ten spos鏏 skutecznie przed逝篡 vacatio legis aktu do 19 stycznia 2013 r. Oznacza to, i zasady zdawania egzamin闚 na prawo jazdy zmieni si nie w lutym 2012 r., lecz w豉郾ie w styczniu 2013 r. Przypomnijmy - cz窷 przepis闚 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kieruj帷ych pojazdami mia豉 wej嗆 w 篡cie 11 lutego 2012 r. Wobec oceny, i wojew鏚zkie o鈔odki ruchu drogowego nie by造 przygotowane do wprowadzenia nowego systemu, minister transportu S豉womir Nowak podj掖 decyzj ws. przed逝瞠nia vacatio legis ustawy. Sejm w dniu 13 stycznia 2012 uchwali nowel do ustawy. I dalej posiedzenie Senatu - bez uwag i podpis prezydenta. Dzisiaj ustawa oczekuje na publikacj. Wchodz帷e w 篡cie 19 stycznia 2013 r. przepisy reguluj m.in. zasady uzyskiwania uprawnie do kierowania pojazdami, w tym zasady szkolenia i egzaminowania kandydat闚 na kierowc闚, nadzoru nad o鈔odkami egzaminowania i szkolenia kierowc闚, instruktorami, egzaminatorami oraz samymi kierowcami. Ustawa przewiduje, 瞠 osoby, kt鏎e za wykroczenia drogowe zbior 24 punkty karne (czyli maksymaln liczb), b璠 kierowane na kurs reedukacyjny, a nie - jak obecnie - na ponowny egzamin. M這dzi kierowcy, kt鏎zy po raz pierwszy uzyskali prawo jazdy kategorii B, b璠 przez dwa lata podlega szczeg鏊nemu nadzorowi. Okres pr鏏ny ma by przed逝瘸ny w razie pope軟ienia przez nich wykrocze drogowych. W razie pope軟ienia dw鏂h wykrocze kierowca b璠zie kierowany na kurs reedukacyjny, a w przypadku pope軟ienia trzech - prawo jazdy zostanie mu odebrane.

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



Wypadek krok od domu (Data dodania:  2012-01-10)

Kierowcy powinni pami皻a o zachowaniu 鈔odk闚 bezpiecze雟twa w ka盥ej sytuacji i podczas ka盥ego, nawet najkr鏒szego przejazdu. Jak pokazuj badania, 1/3 zdarze drogowych ma miejsce w odleg這軼i oko這 1,5 km od miejsca zamieszkania*, a w sumie a ponad po這wa w odleg這軼i 8 km**. Do ponad po這wy wypadk闚 z udzia貫m dzieci dochodzi w odleg這軼i nieprzekraczaj帷ej 10 minut drogi od domu***. Za du膨 liczb wypadk闚 na znanych nam trasach i kr鏒kich przejazdach w niewielkiej odleg這軼i od domu odpowiedzialne jest rutynowe podej軼ie kierowc闚 do prowadzenia pojazdu - m闚i Zbigniew Weseli, dyrektor Szko造 Jazdy Renault. Brak odpowiedniego przygotowania do jazdy, a w tym: zapi璚ia pas闚, lusterek czy kontroli sprawno軼i 鈍iate pojazdu, to jeden z przejaw闚 rutyny za kierownic. Co wi璚ej, z codzienn jazd wi捫e si pokonywanie wci捫 tych samych tras, a to sprzyja je寮zie bez bie膨cej kontroli sytuacji na drodze. Jazda po znanym terenie daje kierowcom z逝dne poczucie bezpiecze雟twa, co prowadzi do zmniejszonej koncentracji i sprawia, 瞠 kierowcy staj si mniej przygotowani na nag貫, nieprzewidziane zagro瞠nia. Gdy czujemy si bezpiecznie i zak豉damy, 瞠 nic nie jest w stanie nas zaskoczy, to nie odczuwamy potrzeby ci庵貫go kontrolowania sytuacji i jeste鄉y zdecydowanie bardziej sk這nni do si璕ania po telefon czy jedzenia za kierownic. W czasie jazdy wymagaj帷ej du瞠go skupienia, kierowcy bardziej uwa瘸j na to, aby niepotrzebnie si nie rozprasza - m闚i trenerzy Szko造 Jazdy Renault. Tymczasem do niebezpiecznej sytuacji mo瞠 doj嗆 w ka盥ym miejscu. 妃iertelny wypadek mo瞠 zdarzy si nawet na drodze osiedlowej czy parkingu. Tu nara穎ne s przede wszystkim ma貫 dzieci, kt鏎e mog zosta niezauwa穎ne podczas manewru cofania - t逝macz trenerzy Szko造 Jazdy Renault. Dane pokazuj, 瞠 57% wypadk闚 samochodowych z udzia貫m dzieci ma miejsce w odleg這軼i oko這 10 minut drogi od domu, a 80% nie dalej ni w odleg這軼i do 20 minut***. Dlatego trenerzy Szko造 Jazdy Renault apeluj o poprawne przewo瞠nie najm這dszych w pojazdach oraz niepozostawianie ich bez opieki na parkingach i w pobli簑 dr鏬. Jak zachowa bezpiecze雟two podczas codziennej jazdy samochodem: - Sprawdzaj regularnie poprawno嗆 dzia豉nia wszystkich 鈍iate oraz wycieraczek. - Pami皻aj o przygotowaniu do jazdy: zawsze zapinaj pasy i upewniaj si, 瞠 fotel, zag堯wek i lusterka s odpowiednio ustawione. - Nie jed ?na pami耩?. - Uwa瘸j na pieszych, szczeg鏊nie na osiedlowych uliczkach, parkingach oraz w pobli簑 szk馧 czy targowisk. - Pami皻aj o zapewnieniu bezpiecze雟twa dziecku, w tym o poprawnym u篡ciu pas闚 i fotelika. - Zabezpieczaj baga przed przemieszczaniem si w kabinie. - Ogranicz do koniecznego minimum czynno軼i takie jak rozmowy przez telefon czy regulacja radia. - B康 czujny, przewiduj zdarzenia na drodze. * 毒鏚這: churchill.com ** 毒鏚這: The National Highway Traffic Safety Administration *** 毒鏚這: Partners for Child Passenger Safety

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



Bary musz by wyposa穎ne w alkomaty (Data dodania:  2011-12-29)

We Francji wchodz w 篡cie przepisy nakazuj帷e wszystkim nocnym barom posiadanie alkomat闚 do u篡tku klient闚. Od dzisiaj ten obowi您ek dotyczy 5,5 tys. nocnych lokali - bar闚, dyskotek czy kabaret闚. Korzystanie z tych urz康ze b璠zie dobrowolne - b璠 one udost瘼nione na 篡czenie klienta. Prezydent Nicolas Sarkozy obieca, 瞠 od przysz貫go roku obowi您ek posiadania alkomat闚 w postaci "balonik闚" b璠zie spoczywa na wszystkich w豉軼icielach pojazd闚. Przepis taki ma by wprowadzony najprawdopodobniej wiosn 2012 roku. Za brak takiego urz康zenia w samochodzie b璠 kierowcom grozi造 grzywny. Po obj璚iu w豉dzy w 2007 r. Sarkozy postawi sobie za jeden z cel闚 zmniejszenie liczby 鄉iertelnych ofiar na drogach. Jak zauwa瘸j media, obecnie co roku w wypadkach drogowych ginie ok. 4 tys. os鏏 rocznie. W豉dze chcia造by, aby ta liczba spad豉 do co najmniej 3 tys. Alkohol jest g堯wn przyczyn zgon闚 na francuskich drogach - przyczynia si do jednej trzeciej wszystkich wypadk闚 samochodowych. We Francji obowi您uje zakaz prowadzenia pojazdu, gdy kierowca ma 0,5 grama lub wi璚ej alkoholu w litrze krwi.

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



Karta kandydata na kierowc (Data dodania:  2011.12.06)

Zmiany zapowiedziane w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kieruj帷ych pojazdami dotycz tak瞠 zmian w procedurach wydawania uprawnie do kierowania pojazdami. Ministerstwo Infrastruktury (dzisiaj oczywi軼ie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej) przygotowa這 projekt takiego w豉郾ie rozporz康zenia wykonawczego. Do陰czy這 do niego wzory dokument闚, a w鈔鏚 nich ca趾owita nowo嗆 - Karta kandydata na kierowc闚. Druk ten ubiegaj帷emu si o prawo jazdy wyda wydzia komunikacji (w miejscu sta貫go zamieszkania). I tu mo瞠 pojawi si problem, gdy kandydat b璠zie chcia uczestniczy w szkoleniu poza miejscem zameldowania. Maj帷 t kart zainteresowany dopiero wtedy udaje si do o鈔odka szkolenia kierowc闚 w celu zapisania na stosowny kurs.

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



CORDON, zapami皻aj t nazw (Data dodania:  2011.12.01)

Firma Peak Gain Systems Inc. testuje najnowsz generacj fotoradaru. Cordon multi-target Photo Radar System to urz康zenie, kt鏎e potrafi namierzy maksymalnie 32 samochody na czterech pasach jednocze郾ie. Wynalazek 郵edzi tablic rejestracyjn ka盥ego auta i pokazuje na specjalnym "dymku" jak szybko jedzie - zielone pod鈍ietlenie pr璠ko軼i oznacza, 瞠 kierowca nie przekroczy dozwolonego limitu, 鄴速e oznacza, 瞠 kierowca 豉pie si w ustawionych wide趾ach pr璠ko軼i, czerwone - przekroczenie pr璠ko軼i i mandat. Cordon potrafi wykonywa zar闚no zdj璚ia ca貫j ulicy, jak i dok豉dne zbli瞠nia tablicy rejestracyjnej samochodu jad帷ego zbyt szybko. Urz康zenie rozpoznaje tak瞠, czy pojazd, kt鏎y porusza si np. pasem dla autobus闚 ma prawo tam jecha. W chwili wykroczenia, system robi danemu pojazdowi dwa zdj璚ia - jedno, przedstawiaj帷e ca陰 sytuacj na drodze ze zidentyfikowanymi i wyr騜nionymi winnymi, oraz drugie dla ka盥ego z 豉mi帷ych przepisy z osobna (na zbli瞠niu widoczna jest tablica rejestracyjna). Dzi瘯i podczerwieni dzia豉 tak瞠 w nocy. Cordon ma na pok豉dzie modu GPS, kt鏎y przekazuje wsp馧rz璠ne ka盥ego wykroczenia wraz z obrazem - dowody z豉mania przepis闚 zapisywane s na karcie SD. Wszystkie dane zarejestrowane przez kamer s chronione przed ingerencj specjalnym oprogramowaniem. System oferuje tak瞠 mo磧iwo嗆 zdalnego przesy豉nia wszystkich narusze do centralnej bazy danych s za pomoc Wi-Fi, 3G lub sieci WiMAX. Policjanci mog usi捷 wygodnie i ogl康a w czasie rzeczywistym wszystkie wykroczenia i na bie膨co wystawia mandaty.

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



Kampania informacyjna dot. noweli o rowerzystach (Data dodania:  2011.10.12)

Wielu ekspert闚 ju w chwili uchwalenia tzw. noweli rowerowej ustawy - Prawo o ruchu drogowym ostrzega這, i nowe uregulowania mog doprowadza do wypadk闚. Z tym wi瘯szym zadowoleniem czytamy w "Dzienniku Ba速yckim": nowe prawo, kt鏎e zacz窸o obowi您ywa w maju br. powinno by odpowiednio rozpropagowane. Gda雟k startuje z kampani, w ramach kt鏎ej rozda ogromne ilo軼i ulotek informuj帷ych o tym, co ka盥y cyklista, ale i kierowca musi w zwi您ku ze zmianami wiedzie. Chcemy z ni dotrze do wszystkich kierowc闚 w Gda雟ku, bo w starciu z nimi rowerzy軼i niestety stoj na przegranej pozycji - m闚i Maciej Lisicki, wiceprezydent Gda雟ka ds. polityki komunalnej. Przypomnijmy: ustawodawca przywr鏂i wykre郵ony 10 lat temu przepis, daj帷y rowerzystom przeje盥瘸j帷ym prosto po 軼ie盧e rowerowej przez skrzy穎wanie pierwsze雟two przed samochodami, kt鏎e skr璚aj i t 軼ie磬 przecinaj. Poszerzono te definicj samego roweru, dzi瘯i czemu ju nie tylko jedno郵ady mog porusza si po 軼ie磬ach. - Prawo to przys逝guje teraz tak瞠 rowerom elektrycznym i wielo郵adowym. Warunkiem dla tych pierwszych jest jednak automatyczne odcinanie zasilania, gdy osi庵a pr璠ko嗆 25 km/h - informuje Remigiusz Kitli雟ki, gda雟ki oficer rowerowy. Nowe prawo zezwala, by rowerzy軼i je寮zili po chodnikach, ale tylko wtedy, gdy ma on wi璚ej ni dwa metry szeroko軼i. Trzeba jednak pami皻a, 瞠 to pieszy ma tam zawsze pierwsze雟two. Z chodnik闚 mi這郾icy dw鏂h k馧ek korzysta mog tak瞠 wtedy, gdy warunki atmosferyczne nie sprzyjaj temu, by zajmowa jezdni, czyli podczas 郾ie篡cy, ulewy czy silnego wiatru. Cieszy mog si ci, kt鏎zy na wycieczki rowerowe nie lubi wybiera si samotnie - prawo zezwala na je盥瞠nie obok siebie, pod warunkiem 瞠 nie spowoduje to utrudnie dla innych uczestnik闚 ruchu. By rowerzy軼i mogli zatrzymywa si na skrzy穎waniach przed autami, na drogach powstawa maj specjalne 郵uzy oddzielaj帷e od nich zmotoryzowanych. Po prawych stronach jezdni wprowadzone natomiast zostan pasy ruchu dla rower闚 - je盥膨cy nimi b璠 mie pierwsze雟two przed skr璚aj帷ymi autami. Dodatkowo jest zgoda na to, by na skrzy穎waniach rowery je寮zi造 鈔odkiem pasa. Jak t逝macz specjali軼i od drogowego bezpiecze雟twa, ma to zapobiega sytuacjom, w kt鏎ych samochody z premedytacj (lub nie), ale jednak zaje盥瘸j drog cyklistom.

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



Powstaj tzw. aktywne przej軼ia dla pieszych (Data dodania:  2011.10.12)

System aktywnej informacji wizualnej przej軼ia dla pieszych APM (SAIWPP) stosowany jest w miejscach, gdzie pieszy przechodz帷y przez jezdni jest szczeg鏊nie nara穎ny na kolizj z pojazdem. Cech charakterystyczn tego systemu jest fakt, 瞠 kieruj帷y pojazdem otrzymuje sygna ostrzegawczy zar闚no z poziomych element闚 podjezdniowych LED, jak i przystosowanego do wsp馧pracy z nimi pulsatora przy znaku pionowym D-6. Z obserwacji wynika, 瞠 kierowcy cz瘰to nie stosuj si do znak闚 informuj帷ych i ostrzegaj帷ych o zbli瘸niu si do przej軼ia dla pieszych. Na foto najni瞠j - znak drogowy sygnalizuj帷y przej軼ie dla pieszych, wraz z sygna豉mi ostrzegawczymi w jednym z nadmorskich miasteczek Portugalii. W centrum Rybnika oraz na ca造m odcinku nowo budowanej obwodnicy p馧nocnej miasta powstan tak zwane aktywne przej軼ia dla pieszych. To bardzo wa積a nowinka rozwi您uj帷a problem sygnalizacji 鈍ietlnej na przej軼iach dla pieszych. I tak zainstalowane zostan specjalne 鈍iat豉 umieszczane nad pasami, uruchamiane za pomoc fotokom鏎ki, kt鏎e migaj jaskrawo od chwili, kiedy pieszy pojawi si w odleg這軼i ok. 2 metr闚 od przej軼ia, a do chwili, kiedy bezpiecznie znajdzie si po drugiej stronie jezdni. Nowoczesne urz康zenia s montowane przede wszystkim w miejscach szczeg鏊nie niebezpiecznych. Jedno aktywne przej軼ie dla pieszych to koszt oko這 20-30 tysi璚y z這tych.

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



Kierowca w Portugalii (Data dodania:  2011.08.30)

W Portugalii - jak w wi瘯szo軼i pa雟tw Europy - mamy ruch prawostronny. Obowi您uj帷e ograniczenia pr璠ko軼i dla samochodu osobowego i motocykla, to: 50 km/godz. (motorowery - 40 km/godz.), o ile znaki nie wskazuj inaczej - w terenie zabudowanym. Inaczej jest np. w Lizbonie - w mie軼ie ustanowione s ograniczenia nawet do 40 km/godz. Natomiast poza terenem zabudowanym: 90-100 km/godz. na drogach szybkiego ruchu oraz 120 km/godz. na autostradach. Natomiast dla samochodu osobowego z przyczep, samochodu campingowego lub motocykla 70-80 km/godz. I na autostradach 100 km/godz. Przekroczymy dozwolon szybko嗆 - czeka nas zap豉cenie mandatu od 60 do 2500 Euro. Dopuszczalny poziom zawarto軼i alkoholu we krwi kierowcy - 0,5 promila. Limit mniej restrykcyjny ni w Polsce, ale ju przy zawarto軼i alkoholu 0,5-0,8 promila p豉cimy grzywn w wysoko軼i od 250 do 1250 Euro, kodeks przewiduje tu tak瞠 zatrzymanie prawa jazdy na okres od 1 miesi帷a do 1 roku. Natomiast przy zawarto軼i alkoholu powy瞠j 0,8% przewidziano grzywn w wysoko軼i do 2500 Euro i zatrzymanie prawa jazdy na okres od 2 miesi璚y do 2 lat. Przew霩 dzieci w wieku do 12 lat wy陰cznie na tylnych siedzeniach (oczywi軼ie w stosownych ko造skach czy fotelikach). Jak powinien by wyposa穎ny pojazd: w obowi您kowe dla wszystkich pasy bezpiecze雟twa (za ich nieu篡wanie przewidziano mandat od 120 do 600 Euro); tr鎩k徠 ostrzegawczy. W samochodzie obowi您kowo musimy mie kamizelki z elementami odblaskowymi, kt鏎e obowi您kowo nale篡 zak豉da wysiadaj帷 z pojazdu np. w sytuacji awarii. Nie u篡wajmy te telefon闚 kom鏎kowych (bez zainstalowanych urz康ze g這郾om闚i帷ych) podczas jazdy narazimy si na mandat. Motocykli軼i (kierowca i pasa瞠r) je盥膨 obowi您kowo w kaskach ochronnych. Zaleca si posiadanie apteczki i gumowych r瘯awiczek, ga郾icy, kompletu zapasowych 瘸r闚ek oraz zabezpieczenia antyw豉maniowego. Jak s oceniani kierowcy Przede wszystkim je盥膨 szybko, niekt鏎zy oceniaj jako - do嗆 drapie積ie. Podr騜nicy ostrzegaj: kierowcy portugalscy s czasem nieobliczalni - trzeba zwraca szczeg鏊n uwag na nadje盥瘸j帷e z naprzeciwka samochody, kt鏎e wykonuj manewr wyprzedzania. Nawet na autostradach trzeba co chwil zerka w lusterko, aby sprawdzi, czy kto nie zbli瘸 si z zawrotn szybko軼i. St康 mo瞠 tak wysoka wypadkowo嗆. Nadto - jak pisz kierowcy - poprawi豉 si nieco jako嗆 nawierzchni dr鏬, ale g堯wne ulice i szosy s w御kie, maj du穎 dziur i niebezpiecznych zakr皻闚. Wszystkie autostrady w Portugalii s p豉tne, miejscowi omijaj je a wi璚 tury軼i dosy sprawnie mog si nimi przemieszcza. Sie autostrad i obwodnic miejskich dobrze rozwini皻a. Pozosta貫 drogi bezp豉tne. I parkowanie - tu dochodzimy do sedna - parkuj niemal wsz璠zie. Strefy ograniczonego parkowania wyposa瘸ne s w parkometry oznaczone niebieskimi tablicami z bia陰 liter P i napisem PAGO (p豉tne), jednak te przewidziane s tylko w centrach du篡ch miast. Widzimy to na fotkach przes豉nych nam przez naszego Czytelnika. Drogowcy stawiaj zakazy, ograniczenia ruchu, wprowadzaj strefy z szybko軼i 10 km/godz. Jedno mo瞠my potwierdzi - mimo tego 軼isku - szczeg鏊nie letniego - nie zajmuj miejsc inwalidom. I tu dodajmy, i w pe軟i respektowane s uprawnienia - plakietki z mi璠zynarodowym symbolem inwalidy (plakietka i dokumenty wystawione zagranic s akceptowane). Przyk豉dowy mandat za nieprawid這we parkowanie w mie軼ie, w miejscach zarezerwowanych dla innych pojazd闚 od 30 do 150 Euro; na autostradzie - od 60 do 300 Euro; poza terenem zabudowanym i w nocy - od 250 do 1250 Euro. Jak to oceniaj nasi podr騜nicy - policja cz瘰to jest pob豉磧iwa dla miejscowych, niemal nigdy dla samochod闚 z wypo篡czalni b康 na zagranicznych numerach. Obcokrajowcy musz op豉ci mandat na miejscu got闚k (w przypadku odmowy wymagana jest kaucja w wysoko軼i maksimum mandatu, je瞠li odm闚imy uregulowania zap豉ty policja mo瞠 zatrzyma nasze auto).

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



Trzymaj si prawej strony (Data dodania:  2011.07.08)

Jad帷 wielopasmow jezdni kierowcy powinni trzyma si prawej strony. Lewy pas powinien s逝篡 do wyprzedzania i omijania przeszk鏚. Wolna jazda na wewn皻rznym pasie, podczas gdy zewn皻rzny jest wolny, mo瞠 powodowa agresj w鈔鏚 innych kierowc闚 i prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Spowalnia te ruch na drodze.

Kierowcy musz pami皻a, 瞠 dziel drog z innymi. Dzia豉nia podyktowane nasz wygod mog mie negatywny wp造w na p造nno嗆 ruchu i mog by nawet niezgodne z przepisami. Przyk豉dem takiego zachowania jest uporczywe zajmowanie wewn皻rznego pasa ruchu - m闚i Zbigniew Weseli, dyrektor Szko造 Jazdy Renault. Fakt, i kierowcy korzystaj z wewn皻rznego lub 鈔odkowego pasa do jazdy, wynika mo瞠 z niewiedzy lub z造ch nawyk闚 - m闚i trenerzy Szko造 Jazdy Renault. Brytyjscy eksperci podaj, 瞠 najcz窷ciej kierowcami jad帷ymi 鈔odkowym pasem mimo mo磧iwo軼i zjazdu na pas zewn皻rzny s osoby starsze oraz te, kt鏎e stosunkowo niedawno otrzyma造 prawo jazdy*. Osoby, kt鏎e niepewnie czuj si podczas zmiany pasa przy du篡m nat篹eniu ruchu, mog zajmowa lewy pas wcze郾iej przy nadarzaj帷ej si okazji je郵i planuj skr皻 w lewo. To jednak taktyka, kt鏎a mo瞠 zaburza p造nno嗆 jazdy, je郵i dany kierowca jedzie poni瞠j g鏎nej granicy pr璠ko軼i, a inni nie maj mo磧iwo軼i wyprzedzenia - wyja郾iaj trenerzy Szko造 Jazdy Renault. Innym powodem mo瞠 by z造 stan nawierzchni prawego pasa. Na zewn皻rznym pasie cz瘰to wyst瘼uj koleiny spowodowane ruchem pojazd闚 ci篹arowych, jazda w nich sprawia trudno嗆 i tym kierowcy mog t逝maczy potrzeb jazdy po pasie wewn皻rznym.

Co zrobi, gdy na naszej drodze pojawi si kierowca uporczywie jad帷y wewn皻rznym pasem? Nie wolno wymusza zjazdu na s御iedni pas. Kierowcy nie powinni dawa sygna堯w 鈍ietlnych ani tr帳i. Niedopuszczalne jest te straszenie kierowcy poprzez zbyt bliskie podje盥瘸nie do jego pojazdu, gdy to mo瞠 powodowa zagro瞠nie. Kierowca jad帷y z przodu mo瞠 nagle zmieni pas ruchu bez zachowania odpowiednich 鈔odk闚 ostro積o軼i i narazi siebie i innych na niebezpiecze雟two - t逝macz trenerzy Szko造 Jazdy Renault. Je郵i mamy mo磧iwo嗆 wyprzedzenia kierowcy blokuj帷ego pas, nale篡 zwolni do momentu uzyskania miejsca do wykonania manewru wyprzedzania. Nale篡 pami皻a, 瞠 dopuszcza si wyprzedzanie z prawej strony na jezdni jednokierunkowej oraz na dwukierunkowej, gdy do jazdy w jednym kierunku przeznaczone s dwa pasy (teren zabudowany) lub trzy pasy - w przypadku drogi poza terenem zabudowanym (kodeks drogowy, art. 24, ust. 10). Kodeks drogowy nakazuje jazd jak najbli瞠j prawej kraw璠zi jezdni (art. 16, ust. 4) oraz jazd z pr璠ko軼i nieutrudniaj帷 jazdy innym (art. 19, ust. 2, pkt. 1). Jazda lewym lub 鈔odkowym pasem w przypadku gdy wolny jest pas prawy mo瞠 zatem skutkowa mandatowi.

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



Fa連zywy instruktor nauki jazdy (Data dodania:  2011.07.08)

Jak podaje Komenda Miejska Policji w Ostro喚ce - w豉軼icielka szko造 kierowc闚 z這篡豉 zawiadomienie o przest瘼stwie kr鏒kotrwa貫go u篡cia na jej szkod samochodu szkoleniowego. Do zdarzenia dosz這 kilka dni wcze郾iej, kiedy to do czekaj帷ej w samochodzie nauki jazdy kursantki wsiad fa連zywy instruktor. M篹czyzna przedstawi si i poinformowa m這d dziewczyn, 瞠 dzi on b璠zie z ni je寮zi. Dziewczyna nie podejrzewaj帷 podst瘼u wykona豉 polecenie "instruktora" i pojecha豉 z nim w rejon cmentarza komunalnego w Ostro喚ce. Gdy byli na miejscu kaza kursantce zaczeka chwil a sam uda si na cmentarz. Kiedy rzekomy instruktor powr鏂i do samochodu, poleci dziewczynie jecha w kierunku miasta. W mi璠zy czasie z kursantk skontaktowa si telefonicznie prawdziwy instruktor i dziewczyna wiedzia豉 ju, 瞠 w samochodzie znajduje si lipny trener, kt鏎y wykorzystuj帷 moment zatrzymania si przed przej軼iem dla pieszych wysiad z samochodu i oddali si w nieznanym kierunku. W trakcie kolejnych nauk jazdy z prawdziwym instruktorem, kursantka zauwa篡豉 i rozpozna豉 m篹czyzn rzekomego instruktora. Zatrzymanym m篹czyzn okaza si S豉womir B., mieszkaniec Ostro喚cki. W tej chwili oczekuje w policyjnym areszcie na wykonanie z nim dalszych czynno軼i w sprawie.

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



TW粑 KAC MO浩 KOSZTOWA CZYJE 玆CIE (Data dodania:  2011.06.30)

21 czerwca br. KRBRD rozpocz窸a og鏊nopolsk kampani spo貫czn o charakterze edukacyjno- informacyjnym "Nie jed na kacu. W陰cz my郵enie". Prowadzenie pojazdu na kacu, to po prostu jazda pod wp造wem alkoholu. Statystyki policyjne wskazuj, 瞠 najwi璚ej wypadk闚 spowodowanych przez pijanych kierowc闚 odnotowuje si latem, w weekendy, do godzin po逝dniowych. Z najnowszych bada TNS OBOP dla KRBRD wynika, 瞠 polskim kierowcom i ich pasa瞠rom brak wiedzy o czasie dzia豉nia alkoholu na organizm.

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



G堯wna przyczyna wypadk闚 to - PR犵KO汎! (Data dodania:  2011.06.17)

Ministerstwo Infrastruktury: Na polskich drogach rozgrywa si horror. W 瘸dnym kraju Unii Europejskiej tyle os鏏 nie pada ofiar wypadk闚, co w Polsce. W bezsensowny spos鏏 traci 篡cie kilka tysi璚y os鏏 rocznie, a kilkadziesi徠 tysi璚y zostaje rannych. Nie miejmy z逝dze. Efekty nie przyjd, je郵i nie zmieni si postawy spo貫czne i sami nie przekonamy si, 瞠 bezpieczna jazda nam wszystkim si op豉ca. Pirat drogowy to dla wi瘯szo軼i z nas m篹czyzna w wieku 20-25 lat, jad帷y sportowym samochodem szybciej ni 200 km/h, kieruj帷y pojazdem pod wp造wem alkoholu lub narkotyk闚. To jednak nieprawdziwe wyobra瞠nie. Badania Krajowej Rady Bezpiecze雟twa Ruchu Drogowego dowodz, 瞠 wypadki powodowane s najcz窷ciej przez do鈍iadczonych i pewnych siebie kierowc闚, kt鏎zy regularnie przekraczaj przepisow pr璠ko嗆 o 20-30 km/h. G堯wn i najgro幡iejsz przyczyn wypadk闚 jest niew豉軼iwa pr璠ko嗆 jazdy. Z danych Komendy G堯wnej Policji wynika, 瞠 a 85% polskich kierowc闚 regularnie przekracza limit pr璠ko軼i. Co zaskakuj帷e, do wypadk闚 dochodzi najcz窷ciej na prostej drodze, przy odpowiedniej widoczno軼i i dobrych warunkach jazdy. Wi瘯szo嗆 kierowc闚 w闚czas przy酥iesza, doprowadzaj帷 cz瘰to do tragedii.

Ilo嗆 wypadk闚 w zale積o軼i od warunk闚 atmosferycznych W czasie bada zorganizowanych na zlecenie KRBRD okaza這 si, 瞠 osoby, kt鏎ym zdarza這 si je寮zi 220 km/h, nie uwa瘸j si za z造ch kierowc闚. R闚nie dobr samoocen mieli ci, kt鏎ych kilkakrotnie ukarano mandatami za zbyt szybk jazd. Pr璠ko嗆 nadal kojarzy nam si przede wszystkim z m瘰twem, si陰 i odwag. Pozwala oderwa si od problem闚 i odpocz望 psychicznie. A 45% polskich kierowc闚 odczuwa rado嗆 przy szybkiej je寮zie samochodem, co oznacza, 瞠 Polacy, jak 瘸den inny nar鏚, kochaj pr璠ko嗆. Wszystko to sprawia, 瞠 prawdziwe pozostaje przys這wie, 瞠 m康ry Polak po szkodzie.

Miejsca w kt鏎ych najcz窷ciej dochodzi do wypadk闚 Rozs康na jazda to mniej osobistych tragedii, wi瘯szy komfort 篡cia, a tak瞠 ni窺ze koszty spo貫czne. Je郵i chcemy urzeczywistni marzenie o bezpiecznych drogach, musimy sta si dojrza造m spo貫cze雟twem, kt鏎e wy瞠j ni emocje stawia odpowiedzialno嗆. Istnieje prosta zale積o嗆 pomi璠zy 鈔edni pr璠ko軼i jazdy, a liczb wypadk闚 i ofiar 鄉iertelnych. Australijscy badacze obliczyli, 瞠 je郵i obni篡 si przeci皻n szybko嗆 jazdy o 5%, to liczba wypadk闚 zmaleje o 10%, a wska幡ik 鄉iertelno軼i spadnie a o 20%. To znaczy, 瞠 wystarczy lekko odpu軼i peda gazu, aby zapobiec wielu ofiarom 鄉iertelnym. Wi璚 skoro nieznacznie koryguj帷 pr璠ko嗆 mo積a uratowa 篡cie co pi徠ej osobie, to czy nie warto zmieni swojego post瘼owania?

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



Wy逝dzone prawo jazdy (Data dodania:  2011.06.06)

Policjanci Komendy Powiatowej Policji w Lubaczowie prowadz czynno軼i w sprawie wy逝dzenia z Wydzia逝 Komunikacji Starostwa w Lubaczowie prawa jazdy. Podejrzanym jest mieszkaniec Cieszanowa, 29-letni kierowca, kt鏎y otrzyma prawo jazdy, mimo i wcze郾iej zabrali mu je norwescy policjanci. Przy pomocy Biura Mi璠zynarodowej Wsp馧pracy uda這 si ustali, 瞠 m篹czyzna w lutym ub. roku zosta zatrzymany w Norwegii przez tamtejszych funkcjonariuszy, stwierdzono stan nietrze德o軼i i zosta這 mu zabrane prawo jazdy. Kilka miesi璚y p騧niej, ju w Polsce kierowca w wydziale komunikacji z這篡 o鈍iadczenie, 瞠 prawo jazdy zgubi. Otrzyma nowy dokument. Z kolei w Zielonej G鏎ze prokurator rejonowy skierowa do s康u akt oskar瞠nia przeciwko 38-letniemu m篹czy幡ie (mieszkaj帷emu na terenie Niemiec). Oskar穎ny w 2008 roku z這篡 ? mimo pouczenia o odpowiedzialno軼i karnej za sk豉dane o鈍iadczenie - ot騜 przed這篡 pracownikowi Wydzia逝 Komunikacji Urz璠u Miasta wniosek o wydanie wt鏎nika dokumentu prawa jazdy kat. B wraz z pisemnym fa連zywym o鈍iadczeniem, i dokument nie zosta mu zatrzymany. W trakcie procedury wydawania nowego prawa jazdy okaza這 si jednak, 瞠 poprzedni dokument zosta zabrany oskar穎nemu przez policj i z這穎ne przez niego o鈍iadczenie mija si z prawd. Oskar穎nemu grozi kara do 3 lat pozbawienia wolno軼i. Wy逝dzenie dokumentu prawa jazdy pod pozorem jego zagubienia, w sytuacji, kiedy uprawnienia zosta造 odebrane, jest przest瘼stwem 軼iganym z urz璠u.

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



Nowela rowerowa wchodzi w 篡cie (Data dodania:  2011.05.27)

W 篡cie wchodzi zmieniony kodeks drogowy - donosz media. Polscy rowerzy軼i do陰czyli do Europy - komentuj politycy. W najbli窺zym czasie zmieni si te taryfikator mandat闚, w豉郾ie w zakresie nowych zasad ruchu drogowego. Na drogach pojawi si pasy ruchu przeznaczone dla rower闚 (cz窷 jezdni specjalnie oznaczona dla cyklist闚) cz瘰to prowadz帷e do 郵uz rowerowych (to miejsce, kt鏎e na skrzy穎waniu pozwoli bezpiecznie zatrzyma si rowerzystom i je opu軼i). Znowelizowany kodeks pozwala te rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom korzysta na rondzie ze 鈔odkowej cz窷ci, a nie tylko skrajnej prawej, pasa. Rowerzysta przed skrzy穎waniem b璠zie m鏬 wyprzedza wolno jad帷e pojazdy z prawej strony. Cykli軼i zyskuj te prawo do podr騜owania obok siebie, je郵i nie utrudnia to ruchu innym pojazdom. Marcin Ch這dnicki - prezes Stowarzyszenia Rowerowego MTB Kielce komentuje: Przepisy (...) nie s niczym nowym. Podobne obowi您uj na zachodzie Europy i stamt康 te je 軼i庵ni皻o. Problem jednak w tym, 瞠 nawet najlepsze prawo czasem jest nie do wyegzekwowania. Nie tylko brakuje odpowiedniej infrastruktury do korzystania z tych praw, bo szwankuje te mentalno嗆 i kultura poruszania si po drogach zar闚no kierowc闚, jak i rowerzyst闚. Nowe prawa na drodze wi璚 ciesz, ale my郵, 瞠 s nieco na wyrost. Najpierw trzeba by popracowa nad kultur zachowania na drodze i zadba o lepsz ich jako嗆. Pos這wie PO: ㄆkasz Giba豉 i Ewa Wolak przekonywali na konferencji prasowej w Sejmie, 瞠 nowelizacja - zgodnie z postulatami rowerzyst闚 - dostosowuje polskie przepisy dotycz帷e ruchu rowerowego do standard闚 unijnych. Jak podkre郵ali, ma ona przede wszystkim poprawi bezpiecze雟two polskich rowerzyst闚.

毒鏚這:  http://news.prawodrogowe.pl



Piesi gin - niestety jeste鄉y na pierwszym miejscu (Data dodania:  2011.05.24)

W鈔鏚 wszystkich kraj闚 Unii Europejskiej, Polska jest na pierwszym miejscu pod wzgl璠em liczby pieszych gin帷ych w wypadkach drogowych (dane Europejskiej Rady Bezpiecze雟twa Drogowego ETSC). W badanym okresie od roku 2001 do 2009, w krajach UE na drogach zgin窸o 80,8 tys. pieszych. Polska ma w tej liczbie rekordowy, niechlubny udzia a 20 proc. Na przestrzeni lat, branych pod uwag w raporcie, sytuacja na naszych drogach poprawi豉 si nieznacznie, w por闚naniu do innych kraj闚. U nas liczba ofiar wypadk闚 spad豉 o ok. 20 proc., podczas gdy w najlepszej pod tym wzgl璠em Portugalii a o 56 proc. W raporcie czytamy te o danych za rok 2009. W Polsce w tym czasie 篡cie straci這 1 467 pieszych. Tymczasem na Cyprze zgin窸o zaledwie 9 os鏏, a w Finlandii 30. Przyk豉d wielu kraj闚 pokazuje, 瞠 najlepszym rozwi您aniem jest wprowadzenie wysokich mandat闚 za najwi瘯sze wykroczenia. Obecnie najwy窺z kar za nadmiern pr璠ko嗆 jest 500 z mandatu i 10 punkt闚 karnych, niezale積ie od tego czy w mie軼ie jedziemy 100 czy 180 km/h. Innym wa積ym czynnikiem wp造waj帷ym na wysok 鄉iertelno嗆 w鈔鏚 pieszych i rowerzyst闚 jest brak odblaskowych element闚 na ubraniach czy w豉軼iwego o鈍ietlenia na rowerach. Po zmroku takie osoby s zauwa瘸ne przez kierowc闚 zbyt p騧no, kiedy cz瘰to nie ma ju czasu na reakcj.

毒鏚這:  www.news.prawodrogowe.pl



Kupi prawo jazdy (Data dodania:  2011.05.24)

Jedno fa連zywe prawo jazdy i sze嗆 powi您anych z tym os鏏 - taki efekt rutynowej kontroli drogowej prawdopodobnie znajdzie sw鎩 fina w s康zie. Zatrzymani us造sz zarzuty, a policjanci b璠 sprawdza w jaki spos鏏 dosz這 do przerobienia dokumentu. W nocy policjanci z koszali雟kiej drog闚ki zatrzymali do kontroli kierowc skody. M篹czyzna okaza im niezb璠ne dokumenty. Mundurowych zaniepokoi blankiet prawa jazdy, gdy wygl康a na niedok豉dnie sklejony. Policjanci sprawdzili kierowc w systemie i okaza這 si, 瞠 39-latek nigdy nie posiada uprawnie do kierowania. M篹czyzna zosta zatrzymany, a sfa連zowany dokument zabezpieczony. Spraw zaj瘭i si policjanci z Wydzia逝 do Walki z Korupcj i Przest瘼czo軼i Gospodarcz Komendy Miejskiej Policji w Koszalinie. Ustalili, 瞠 39-latek naby dokument za 4 tysi帷e z這tych. Nigdy nie posiada uprawnie do kierowania i stwierdzi, 瞠 豉twiej b璠zie kupi prawo jazdy. Fa連zerstwo wysz這 na jaw przy pierwszej kontroli drogowej, do jakiej 39-latek zosta zatrzymany. Nie zdawa sobie sprawy, 瞠 w policyjnych bazach danych 豉two ustali status ka盥ego kierowcy i numery posiadanych przez niego dokument闚. Policjanci z Wydzia逝 PG jeszcze tego samego dnia zatrzymali pi耩 os鏏 powi您anych z przerobionym prawem jazdy. Ustalili, 瞠 39-latek skontaktowa si z koleg z pracy, kt鏎y zadeklarowa mo磧iwo嗆 za豉twienia dokumentu. W ten spos鏏 zap豉cone pieni康ze przesz造 przez ca造 豉鎍uszek powi您anych ze sob os鏏, a ostatnia z nich otrzyma豉 3 tysi帷e z這tych za us逝g. Policjanci sprawdzaj, kto jest ostatnim ogniwem i przerobi zakupione prawo jazdy. Dzi wszyscy zatrzymani us造sz zarzuty. 39-letni kierowca odpowie za pos逝瞠nie si fa連zywym dokumentem, a pozosta貫 pi耩 os鏏 za pomocnictwo w tym procederze. Za takie przest瘼stwo grozi do 5 lat pozbawienia wolno軼i.

毒鏚這:  www.news.prawodrogowe.pl



Wyprzedzanie z prawej strony (Data dodania:  2011.05.24)

Wyprzedzanie z prawej strony to kolejna zmiana w ustawie - Prawo o ruchu drogowym, kt鏎a zacznie obowi您ywa za kilka dni (od 6 maja br.). Jak komentuje ?砰cie Warszawy? - teraz rowerzy軼i b璠 mogli wyprzedza z prawej strony wolno jad帷e samochody. Do tej pory mo積a by這 to robi tylko z lewej strony, co dla cyklist闚 by這 bardziej niebezpieczne. Wnioskodawcy, proponuj帷 tak zmian, powo豉li si na przyk豉dy m.in. Holandii, Niemiec i Danii, gdzie rowerzy軼i maj tak mo磧iwo嗆.

毒鏚這:  www.news.prawodrogowe.pl





Polecamy:



prawo jazdy


Strona g堯wna
Polecamy:
polska wersja serwisu prawa jazdy english version die Deutsche Version
Aktualno軼i:
Dobry moment na zapisanie si na kurs:
Po wprowadzeniu nowych przepis闚 19 stycznia 2013 roku, szko造 nauki jazdy 鈍iec pustkami. Nie do嗆, 瞠 kursanci s zdezorientowani je郵i chodzi o egzamin teoretyczny, t     >> wi璚ej

Prezydent podpisa ustaw, vacatio legis do 19 stycznia 2013 r.:
W ubieg造m tygodniu, 19 stycznia 2012 r. - na swoim 4. posiedzeniu Senat RP przyj掖 bez poprawek ustaw o zmianie ustawy o kieruj帷ych pojazdami oraz ustawy - Prawo o ruc     >> wi璚ej

Ciekawe linki
Prawo jazdy Krak闚serwis por闚nuj帷y szko造 nauki jazdy oraz przedstawiaj帷y wiele ciekawych rzeczy na temat prawa jazdy
Prawo jazdy Poznainformacje i porady na temat kurs闚 oraz procedury uzyskania dokumentu prawa jazdy
Prawo jazdy Katowiceo鈔odek szkolenia kierowc闚 w Katowiach. Biura znajduj si przy ul. Ceglanej oraz Miko這wskiej
Pompy ciep豉 Krak闚Na wyci庵ni璚ie Twojej r瘯i znajduje si naturalne i bezp豉tne ciep這 - wejd na stron firmy Systron i zobacz szczeg馧y
statystyka     wszelkie prawa zastrze穎ne - Prawo jazdy Bia造stok